5 tips för att öka din digitala närvaro

AutoConcept Marknad, 2024-04-15 10:55

Internet, ditt viktigaste skyltfönster.

Konsumenternas köpresa börjar långt innan de kliver in i din bilhall. I dagens digitaliserade värld tar potentiella köpare av fordon i allt högre grad sina första steg på internet. Som fordonshandlare är det därför viktigt att synas väl där dina potentiella kunder spenderar sin tid - online.

Att förstå och aktivt engagera sig i den digitala köpresan är avgörande för att framgångsrikt navigera i dagens konkurrensutsatta marknad. Genom att etablera en stark digital närvaro och erbjuda relevant och användbar information online kan du locka till dig intresserade kunder och vägleda dem genom köpprocessen på ett effektivt sätt. Att vara närvarande och tillgänglig i de digitala kanalerna ger dig möjlighet att skapa förtroende och stärka relationen med dina kunder redan innan de stiger in i din bilhall.

person använder sin ipad för att söka efter bilar att köpa online

Att tänka på för att stärka sin digitala närvaro:

1. Webbplatsens utseende
Speglar din webbplats din verksamhet? Om det var några år sedan den byggdes, kan det vara dags för en uppdatering. En attraktiv och fungerande webbplats är viktigt för att attrahera besökare och bygga förtroende. Enligt Google överger 53% av alla besökare webbplatsen om det tar längre än 3 sekunder att ladda innehållet.

Färg, bildval och typsnitt gör mycket för en webbplats intryck. Gå igenom din webbplats och se till att den är aktuell och enhetlig. Är den responsiv och anpassad för besökare som använder mobila enheter? Räcker det med att uppdatera några bilder och texter? Eller är det dags att ta fram en ny webbplats med en ny attraktiv och användarvänlig design?

2. Kundrecensioner
Visa upp dina recensioner på din hemsida och andra digitala plattformar för att bygga förtroende hos potentiella kunder. Genom att synliggöra recensioner på din hemsida och kan du stärka bilden av ditt företag. Uppmuntra dina kunder att lämna sina egna recensioner genom att göra det enkelt för dem att lämna betyg, till exempel genom att inkludera en länk på din hemsida eller i din e-postsignatur.

Engagera dig aktivt med dina kundrecensioner för att visa att du värdesätter deras feedback och tar dig tid att svara på deras frågor och önskemål. Med positiva recensioner och aktivt kundengagemang kan du bygga och stärka relationer med dina kunder.

3. Digital annonsering
Använd dig av digitala annonser för ditt fordonsutbud och varumärke genom att använda plattformar som Google Ads, sociala medier och fordonswebbplatser.

Du behöver inte vara expert. Det finns mängder med gratisverktyg som kan guida dig genom processen att skapa dina annonser. Om du behöver ytterligare hjälp finns företag som specialiserar sig inom marknadsföring som hjälper dig med dina annonser. För att hjälpa dig komma igång erbjuder också Google Ads en steg-för-steg guide och ofta en annonsbonus när du skapar din första annons.

4. SEO
SEO är en förkortning för sökmotoroptimering och handlar om att göra din hemsida mer synlig och lättare att hitta när personer söker efter olika saker på internet. För dig betyder det att om din hemsida är väl optimerad för sökmotorer som Google, så kommer fler potentiella kunder att hitta dig när de letar efter fordon eller annan fordonsrelaterad information online. Det kan hjälpa dig att få fler besökare till din hemsida och på så sätt också öka din försäljning.

För att komma igång med din SEO kan du börja med att göra en undersökning av vilka sökord och fraser som är mest relevanta för din verksamhet. Om du redan har ett annonskonto på Google kan du använda Google Keyword Planner för att identifiera populära sökord och se vilka termer dina konkurrenter använder. Även Semrush och Ahrefs har gratis sökordsverktyg. När du gjort din research kan du optimera din hemsida genom att inkludera dessa sökord i din titel, rubriker, bildbeskrivningar och texter. Kom också ihåg att regelbundet skapa nytt och relevant innehåll samt att länka både till och från från andra webbplatser för att öka din egna hemsidas auktoritet och synlighet.

5. Distansköp
Det är lätt att associera distansköp med en e-handel, men det sträcker sig långt bortom detta. Faktum är att försäljning via telefon eller e-post också klassificeras som distansköp, då kunden inte har möjlighet att fysiskt inspektera fordonet innan köp.

Att sälja dina fordon på distans öppnar upp för en helt ny värld av möjligheter. Genom att utvidga din marknad till att inkludera hela Sverige i stället för bara ditt närområde, når en bredare kundbas. Men för att lyckas behöver du noggrant genomgå köpresan och säkerställa att din webbplats erbjuder den information som dina potentiella kunder behöver.

Utöver detaljer om själva fordonet är det viktigt att erbjuda information om de kringtjänster du tillhandahåller, såsom garantier, försäkringar och olika leveransalternativ. Att tydligt kommunicera dessa fördelar kan vara avgörande för att locka och skapa förtroende för potentiella kunder.

Är du i behov av digitalt material?
Du vet väl att du enkelt kan ladda ned produktblad, logotyper och annat i vår digitala mediaportal? Materialet är speciellt utformat för dig att använda online och kan enkelt användas med till exempel offerter eller på din hemsida.

 

 

 

Kommentarer: