Så skapar du en distansaffär i världsklass

AutoConcept Marknad, 2020-10-28 13:54

De flesta branscher går mot att bli allt mer digitala, inklusive fordonsbranschen. Är din verksamhet redo?

Du kanske tänker att distansköp innebär en webbshop, men så är det inte. Även försäljning via telefon eller mail räknas som ett distansköp, eftersom kunden inte har möjlighet att undersöka produkten innan köp.

Att börja sälja dina fordon på distans kan öppna upp för nya möjligheter. Du kan nå kunder över hela Sverige, istället för enbart närområdet. Men du behöver också anpassa din verksamhet och sätta dig in i hur en distansaffär ser ut. Hur ska kunderna hitta till din hemsida? Hur ser köpresan ut? Hur ser lagen för distansförsäljning ut? Ser du trovärdig ut? Vi ger dig svaren!

Lägg tid på text och bild 

Vid en digital affär är produktbeskrivning och bilder otroligt viktigt. Kunder idag är medvetna och eftersöker information och detaljer inför sitt köp. En bil är dessutom för många ett kostsamt köp som de lägger mycket tid på att undersöka. Därför är det viktigt att du skapar en så tydlig bild som möjligt om fordonet på din hemsida.

Måla upp en bild av bilen i text. Beskriv inte enbart bilens basala delar, även om de också ska vara med, utan ta också med funktioner, mått och material. Hjälp läsaren att skapa en uppfattning som är lätt att relatera till, beskriv till exempel vad som får plats i bagageutrymmet, barnvagn, golfbag eller varför inte antalet matkassar? Beskriv också funktioner som USB-uttag, mugghållare, rattvärmare, stolsvärme m.m. Detta är sådant som en köpare eventuellt googlar efter inför köpet. 
Glöm inte att korrekturläsa! Felstavningar kan göra att man tappar trovärdighet. 

Bilderna är minst lika viktiga som texten - kanske till och med viktigare. Studier visar nämligen att de flesta tittar på bilderna först, innan de läser texten. Om bilderna är dåliga så är alltså risken stor att man inte läser texten alls. Bilens utseende påverkar klick, se därför till att ha snygga bilder som lyfter fram fordonets bästa sida. Det betyder inte att du ska dölja eventuella skador på bilen – kunden kommer med stor sannolikhet märka det senare. Det kan leda till att du tappar trovärdighet och har en missnöjd kund som har rätt att ångra sig, det kan bli onödigt dyrt.

Fem snabba bildknep till dina annonser:

1. Tänd ljusen
Slå på ljuset eller låt bilen gå på tomgång när du tar bilden. Tända strålkastare får bilen att se "aktiv ut".''

2. Lugn bakgrund
Tänk på bakgrunden. Undvik stolpar, byggnader, människor, andra bilar och allt annat som kan störa huvudmotivet.

3. Spegla ljuset
Mörka bilar kan bli helt "döda" i lacken. Försök därför spegla ljusa ytor för att få fram karossens form.

4. Vinkla bilen
En bil måste inte alltid stå rakt. Prova med att vinkla kameran något och se vad som händer. Ta flera bilder i olika vinklar för att vad som ser bäst ut.

5. Vrid på hjulen
Hjulsidan eller fälgen är en viktig del av bilens design. Den får gärna synas och det gör man genom att vrida ratten något. Vrid aldrig upp däcket mot kameran, då försvinner fälgen och bilen ser betydligt tråkigare ut.

För fler tips: Skapa de bästa bilderna till dina annonser

Ta hjälp av dina kunder för att bygga förtroende

Idag kan man betygsätta ett företag på olika sidor som Trustpilot och Google. Jobba med dina omdömen aktivt och besvara både negativa och positiva kommentarer. 

Satsa på digital marknadsföring 

Om du ska marknadsföra en distansaffär är digitala kanaler att rekommendera. Det öppnar ockå upp för möjligheten att analysera och optimera dina aktiviteter, så att du inte lägger onödiga pengar på innehåll som ingen klickar på. Att annonsera i kanaler som Facebook och Instagram är prisvärt eftersom du kan segmentera på den målgrupp som passar din affär bäst, eller på personer som tidigare har besökt din hemsida. 

Tips! Se till att alltid länka din annons till en landningssida som stämmer överens med annonsens text och bild. Exempelvis, avser annonsen om ett specifikt fordon så ska annonsen leda dit och inte till din startsida. 

Läs mer om att lyckas på nätet: Fem enkla tips som ökar din digitala närvaro

Studera köpresan 

För att lyckas så bra som möjligt med din försäljning på distans, är det smart att se över dina kunders köpresa. Alltså de olika steg de tar mot köp. Det gör man på olika sätt, här är några exempel:

  • Ta på dig kundglasögonen och kolla vilka steg dina kunder måste gå igenom. Är det tillräckligt enkelt och logiskt? Kan jag snabbt hitta svar på frågor?
  • Be en bekant som inte är involverad i din verksamhet att testa. Ge hen olika ”uppdrag” och kolla om hen enkelt lyckas hitta dit. Om det tar tid och är krångligt, då är det säkert så även för dina kunder.
  • Analysera din hemsidetrafik med hjälp av olika verktyg som exempelvis Google Analytics. Det är helt kostnadsfritt.
  • Köpresan brukar visas upp som en tratt. Varför inte måla upp din egen tratt och skriv upp de olika stegen i dina kunders köpresa. Det kan göra det enklare att jobba med den.

Det gäller att ha en plan för hur man ska bearbeta sin besökare i de olika stegen i köpresan. Det kan handla om Facebook-annonser, nyhetsbrev, pop-ups eller ett samtal från en säljare. När du hittar hinder och problem i din köpresa är det viktigt att se över lösningar. Detta är ett löpande arbete som aldrig blir "klart".

Distansköplagen

En viktig sak att läsa på innan man sätter igång med distansförsäljning är distansköplagen. Vad gäller egentligen när man säljer ett fordon som innebär transport till köparen?

Den stora skillnaden är ångerrätten. Eftersom konsumenten inte har möjlighet att undersöka fordonets egenskaper och funktion innan köp, har man alltid 14 dagar ångerrätt.
Ångerfristen börjar löpa dagen efter kunden tar emot fordonet.

Om returfrakten ska bekostas av kunden eller av dig bestämmer du, men du måste du informera om det innan köpet genomförs. Om ett fel upptäcks står alltid du som säljare för returfrakten.

För att ångerrätten ska godkännas måste fordonet vara i oförändrat skick, du har annars rätt att göra avdrag för värdeminskningen. Information om värdeminskningsavdrag måste framgå innan köpet slutförs.

Ångerrätten gäller inte när du säljer ett fordon till ett företag. Läs mer om ångerrätt hos Hallå konsument.

Låt oss presentera"Hemkört"

Vi har tagit fram en produkt specifikt för distansförsäljning. Vi kallar produkten för ”Hemkört”. Den kan av dig som fordonshandlare tecknas på personbilar upp till att de blir 8 år gamla, eller har gått max 150 000 km.

Denna försäkring ger ersättning för omkostnader och returtransport om köparen väljer att utnyttja sin ångerrätt.
Du kan alltså med vår produkt erbjuda kostnadsfri retur till dina kunder, utan att riskera dyra kostnader - en enorm konkurrensfördel. Läs mer om vår produkt ”Hemkört” på dina handlarsidor eller genom att kontakta din säljare.

Läs också: Säljer du begagnade bilar på distans? 

Category:DistansförsäljningFörsäljningstipsMarknadsföring