En brittisk undersökning, från G3 Remarketing, listar bilhandlarnas egna erfarenheter av fula knep som de råkat ut för vid inbyte av bil. Har du upplevt något av dem?
Du har säkert redan koll på de flesta, men kanske inte alla. Man vill så klart inte tro detta om sina egna kunder, men det gäller att vara på sin vakt. Det finns uppenbarligen en del personer som gör vad som helst för att spara en extra slant.
Bilägaren har inför köpet monterat ut det fullt fungerande batteriet och ersatt det med ett gammalt.
Innan inbytet har bilägaren bytt ut däcken, från fullt dugliga till utslitna eller förbrukade.
Handlaren gör oftast en visuell bedömning av bilen, men vid en närmare inspektion är slitna bromsar vanligt.
Glöm inte att undersöka under mattan i bagageutrymmet så att där ligger ett reservdäck. Om det saknas kan det ligga utannonserat till försäljning.
Du räknar säkert inte med att få in en fulltankad bil, men en del kunder kommer inkörande på bara ångorna.
Bilägaren fyller bilen med grejer som ska till soptippen innan försäljning. Då blir det bilhandlarens problem att slänga.
Något som kan bli väldigt kostsamt för dig som handlare, är om personen upptäcker ett fel, döljer det och sedan säljer bilen. Det finns fall där handlare har stött på varningslampor som är täckta med tejp.
Det händer att kunder monterar bort glödlamporna i strålkastarna inför inbytet.
Genom att parkera den skadade delen mot en vägg hoppas en del bilägare på att komma undan.
Att montera ur stereoanläggningen innan man säljer bilen är ett klassiskt sätt att tjäna lite extra pengar. Men en handlare i undersökningen berättar om en händelse där man tagit det steget längre..
”Vi hade ett erbjudande som gjorde att vi fick in en hel drös omöjliga bilar. Vi bara signerade papper utan att kolla inbytesbilarna. En herre köpte en ny Citroën och lämnad in sin gamla Ford. När vi senare skulle flytta bilen visade den sig sakna motor.”