Vi har tagit del av Maskinskaderapporten från Länsförsäkringar 2020. Den listar vilka bilmärken som oftast drabbas av skador, vilka delar som oftast går sönder och vad de kostar att reparera.
Det är värt att nämna att de skadeärenden som biltillverkaren själv tar kostnaden för (fabriksgarantin) inte blir ett försäkringsärende och är därför inte med i den här rapporten. Eftersom fabriksgarantin varierar beroende på bilmärke så påverkar det resultatet i rapporten. Bilmärken med lägst skadefrekvens behöver därför inte vara de med minst skador.
Dessa bilmärken har mest anmälda skador
1. Porsche
2. Jeep
3. Land Rover/Range Rover
4. Fiat
5. Chevrolet
Dessa bilmärken har minst anmälda skador
1. Lexus
2. Kia
3. Toyota
4. Honda
5. Mazda
Lägsta reparationskostnaderna
1. Honda
2. Toyota
3. Hyundai
4. Peugeot
5. Renault
Högsta reparationskostnaderna
1. Porsche
2. Land Rover/Range Rover
3. Jeep
4. Mini
5. Lexus
Kostnaden för en reparation kan variera mycket beroende på vad som går sönder. Dyrast är ett komplett motorbyte, där är snittkostnaden 75 000 kronor, men även byte av växellåda är dyrt. Skador på kyl- och värmesystem är betydligt billigare och skador på bromssystem är minst förekommande. Däremot är vi nog alla överens om att oavsett reparationskostnad, så är det aldrig roliga pengar att spendera. Därför är det smart att se till att alltid ha en garanti eller försäkring för oväntade reparationskostnader.
Nedan är en lista av vad de olika delarna i snitt kostar att reparera och hur långt bilen har gått när skadan inträffar. Kostnaden varierar såklart mycket beroende på vad som har gått sönder, en motor består exempelvis av många olika delar. Man behöver alltså inte alltid göra ett komplett byte vid motorskador.
1. Motor
Genomsnittlig reparationskostnad: 25 000 kr
Genomsnittlig körsträcka via skada: 8100 mil
2. Kyl- och värmesystem
Genomsnittlig reparationskostnad: 9600 kr
Genomsnittlig körsträcka vid skada: 7500 mil
3. Växellåda/drivning
Genomsnittlig reparationskostnad: 24 600 kr
Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8300 mil
4. Fel på elektroniken
Genomsnittlig reparationskostnad: 11 900 kr
Genomsnittlig körsträcka vid skada: 7400 mil
5. Bränslesystemet
Genomsnittlig reparationskostnad: 13 100 kr
Genomsnittlig körsträcka vid skada: 8200 mil
6. Styrning och bromssystem
Genomsnittlig reparationskostnad: 12 600 kr
Genomsnittlig körsträcka vid skada: 6700 mil
Läs också: Så kan du själv undvika att din bil går sönder
Finns det garanti kvar från tillverkaren?
Undersök alltid först om skadan omfattas av garantin från biltillverkaren. Enligt svensk lag ska tillverkaren erbjuda minst två års nybilsgaranti, men det finns tillverkare som erbjuder betydligt längre.
Omfattas skadan i din bilförsäkring eller har du garanti från fordonshandlaren?
Om du inte har någon garanti kvar på bilen från tillverkaren så kan du undersöka med ditt försäkringsbolag om du har maskinskadeförsäkring inkluderad i din bilförsäkring och/eller om du har en extra garanti från din bilhandlare som omfattar oförutsedda reparationskostnader, exempelvis från oss på AutoConcept.
Den här typen av plötsliga skador på exempelvis motor, växellåda och bromssystem omfattas av den så kallade maskinskadeförsäkringen, som ofta ingår om du har hel- eller halvförsäkring till din bil. Men visste du att maskinskadeförsäkringen ofta slutar gälla när bilen uppnår en viss ålder eller körsträcka, och att självrisken ofta är väldigt hög på denna typ av försäkringsärenden?
Vi på AutoConcept erbjuder smarta försäkringar som omfattar reparationskostnaden på utvalda komponenter i bilen. Dessutom helt utan självrisk. Oavsett om du har en ny eller gammal bil så kan våra försäkringar vara till stor nytta för dig.
👉 Läs mer om våra försäkringar, och se vad det skulle kosta till din bil här.