Fem enkla tips som ökar din digitala närvaro

AutoConcept Marknad, 2020-06-15 09:36

Vi på AutoConcept jobbar ständigt med att förbättra vår digitala närvaro, varför inte göra det du också? Du behöver inte utbildning inom marknadsföring eller stor budget för att komma igång.

Nästan alla företag idag har en hemsida, det har säkert även du. Men använder du den som ett verktyg för att lära känna dina kunder bättre och skapa fler affärsmöjligheter? Många tror att digital marknadsföring och analys är avancerat och kostsamt, det stämmer inte. Att synas digitalt och lära sig att analysera trafik och aktiviteter kan vara nyckeln till framgång - och det behöver inte kosta en krona.

Här är våra 5 bästa tips för att förbättra din digitala närvaro:
1. Google Analytics – ett kostnadsfritt analysverktyg

En stor fördel med digitalt framför analogt är det digitala avtrycket besökaren lämnar efter sig. Det gör det möjligt för dig att mäta och analysera.
Google Analyics är ett av världens mest använda analysprogram och det är helt kostnadsfritt.

Med Google Analyics lägger du in en tracking-kod på dina webbsidor. Koden gör det möjligt för Google Analytics att visa trafik och beteende på din hemsida.
Du kan bland annat se varifrån trafiken kommer, vilka sidor som besöktes, var i landet besökaren befinner sig, vilket operativsystem de har och om de besökte sidan från mobil eller dator. Du kan också sätta egna mål på det du vill följa upp, exempelvis slutförda köp eller besök på en specifik sida. Det finns oändliga möjligheter att förstå dina kunders köpresa och optimera hemsidan för att öka din försäljning.

Tips! Googles kostnadsfria nybörjarkurs ”Google Academy” för att lära dig hur du kommer igång.

2. Annonsering i sociala medier – ett smart och prisvärt sätt att pricka rätt

Många tänker att sociala medier är tidskrävande och svårt, att det krävs en marknadsavdelning som underhåller kanalerna med kreativa poster. Gör det enkelt för dig. Jobba istället enbart med riktade annonser för att få nya kunder till din hall, fler besökare till din webbplats eller sprida information om dina kampanjer och aktiviteter. 

Med annonsering via Facebook och Instagram kan du nämligen rikta din annons mot just din målgrupp. Du kan segmentera på plats, ålder, intressen och kön. Du lägger enkelt in ett betalkort som pengarna dras från och du väljer själv hur mycket du vill spendera. Detta är ett prisvärt sätt att pricka rätt. Du kan hela tiden följa annonsen och lära dig av resultatet. Börja med småsummor och öka din budget i takt med att du blir lite varm i kläderna.
För att kunna annonsera måste du ha Facebook Business Manager och ett Facebook-konto kopplat till ditt företag. Det är helt kostnadsfritt.

3. SEO – skriv som din målgrupp söker

SEO står för sökmotoroptimering. Idag börjar de flesta kunders köpresa via Google. Även om själva affären sker hos dig i din hall och i många fall däremellan Blocket, är det mycket troligt att kunden kollar upp dig på nätet. Därför är det viktigt att synas i relevanta sökresultat.

Att sökoptimera innebär att skriva som dina besökare söker. Lägg lite extra energi på fordonsbeskrivningar och bildtexter. Se till att få med detaljer och specifikationer om bilen, då har du större chans att komma högt upp om någon söker på det. Om du vill ta det ett steg längre kan du installera Google Search Console. Där kan du se mer om resultaten på din webbplats och hur folk hittar dit.

Tips! Här är Google SEO-guide som kan vara till hjälp för att komma igång.

4. Sharing is caring - länka till samarbetspartners

Du kanske har samarbetspartners till exempel för finansiering och garantier? Länka till dem från din hemsida. Då kan besökaren skapa sig en uppfattning redan innan besöket och chansen för merförsäljning ökar.

Du kan också undersöka om dina samarbetspartners har möjlighet att länka till din hemsida. Det ökar även din rating på Google och driver trafik till din hemsida.  
Är du kund hos oss på AutoConcept och vill diskutera möjligheter tillsammans? Skicka ett mail till marketing@autoconcept.se.

5. Hemsidan ska vara levande

Att skaffa en hemsida är inte ett engångsprojekt. När den väl är på plats är det viktigt att underhålla den och med relevant information. Om det exempelvis ligger fordon som redan är sålda, kontaktuppgifter till anställda som har slutat eller felaktig information om öppettider, så kommer du se mindre trovärdig ut.

Category:DistansförsäljningFörsäljningstipsMarknadsföring