Kamrem

AutoConcept Marknad, 2020-09-18 15:16

Kamremmen är en drivrem som drivs av vevaxeln, som i sin tur driver kamaxeln. Den säkerställer att motorns ventiler och kolvar är i takt.

Ventilerna ska vara öppna vid in- och utblås och kolvarna måste vara i rätt position när den bränslefyllda luften antänds. Kamremmen består därför av kuggar som passar med det hjul som både driver och drivs av kamremmen.

Kamremmen har en begränsad livslängd. Biltillverkaren rekommenderar att den skall bytas vid vissa intervall och dessa bör du följa. Normalt framgår det i bilens servicehandbok.

Om kamremmen plötsligt brister skulle kolvarna och ventilerna kollidera, vilket kan orsaka en hel del inre skador i din motor. Därför är det oerhört viktigt att övervaka kamremmens tillstånd och byta ut den innan den går sönder.

Vad är skillnaden på kamrem och kamkedja?

Kamrem är lättare, tystare och billigare att byta. Den har däremot en begränsad livslängd och är skörare än kamkedjan, som tål mer slitage. En kamkedja ska normalt kunna hålla lika länge som bilen själv, med undantag för bilar som gått sällsynt många mil per år. I och med att kedjan är tyngre och dyrare än remmen att tillverka, kostar den också mer att byta. Det varierar från biltillverkare och motortyp ifall bilen har utrustats med kamrem eller kamkedja. Själva funktionaliteten, att synkronisera axlarna i motorn, är dock densamma hos både rem och kedja.

Varningstecken på slitage eller skada på kamrem:
  • Konstiga ljud från motorn
  • Små sprickor, fläckar och synligt slitage, såsom blankhet på gummit
  • Motorn läcker olja
  • Motorn startar inte

Kamrem omfattas inte i våra produkter. Kamkedja omfattas i våra produktnivåer Guld, Silver, Brons och Bas. 

:Tryggare fordonsägareSå fungerar en bilKomponentguide