Koppling

AutoConcept Marknad, 2020-09-17 11:02

De flesta vet att kopplingen är den pedal man trycker ned i samband med växelbyte i en manuell bil. Men vad händer inuti bilen när du kopplar och varför behövs kopplingen? 

Kopplingen är den mekaniska delen som överför rotationskraften från motorn till däcken i alla manuella fordon. Den ansluter två eller flera roterande axlar i en manuellt växlad bil. Det är en viktig del av bilens maskineri eftersom motorn genererar kraft hela tiden och har delar som konstant roterar. För att bilen både ska kunna ändra hastighet och stå helt stilla utan att stänga av motorn måste anslutningen mellan däcken och motorn kunna brytas.

Det finns två huvuddelar till kopplingen: kopplingsplattan och svänghjulet. Om din fot inte pressar ner på kopplingsplattan, så finns det en uppsättning av fjädrar som pressar upp plattan mot svänghjulet.

Detta ansluter motorn till axeln som överför rörelse till däcken, och gör att de båda roterar samtidigt. När din fot pressar ner kopplingsplattan, så pressar en frisättande gaffel ner, som genom en uppsättning av fjädrar och stift, drar bort tryckplattan från kopplingsplattan.

Detta bryter kontakten mellan den roterande motorn och däcken, som betyder att däcken fortsätter rotera av sig själv, inte genom kraften från motorn. Den här designen tillåter dig befriar däcken från motorn så att du kan byta växel, som i sin tur ger förare full kontroll över bilens hastighet.

Vad omfattas i våra produkter

- I vår produktnivå Guld omfattas alla elektroniska och mekaniska komponenter i kopplingen.
- I våra produktnivåer Silver och Brons omfattas huvudcylinder, slavcylinder, tryckplatta, urtrampningslager och lameller (ej slitage).
- Vår produktnivå Bas omfattar inte några komponenter i kopplingen.

Observera att undantag kan finnas i villkoren.

:Så fungerar en bilKomponentguide