Manuell växellåda

AutoConcept Marknad, 2020-09-17 10:05

Du har säkert kört en bil med en manuell växellåda. Men hur fungerar den? Det ska vi berätta här. 

En helt vanlig manuell växellåda skiljer sig främst mot automatlådan genom att den kräver en kopplingspedal och du väljer växel med hjälp av en växelspak. Med hjälp av pedalen kopplar man ur motorns utgående axel så att den kan rotera utan att resten av drivlinan berörs av det.

När man släpper kopplingspedalen börjar en av växellådans tre axlar att rotera, den ingående axeln och det med samma varvtal som motorn. På den ingående axeln sitter ett kugghjul, som driver mellanaxeln. På mellanaxeln sitter ett antal kugghjul, ett för varje utväxling och de roterar med samma hastighet som axeln i sig.

Det intressanta händer först på växellådans utgående axel. Här finns också ett antal kugghjul, lika många som på mellanaxeln och de är i ständigt ingrepp med varandra. Det smarta är att dreven på den utgående axeln är lagrade och behöver inte alls rotera med samma hastighet som axeln. Inte förrän man har valt en växel. Växelspaken, har i andra änden, en skiftgaffel som puttar in en kopplingshylsa, eller klokoppling som det också kallas, som låser den aktuella växelns kuggdrev mot den utgående axeln och så har man kraftöverföring hela vägen från motorn och ut till hjulen.

Här kan du läsa vilka delar i växellådan som våra produkter omfattar och hur du märker om något är fel. 

Kategori:Så fungerar en bilKomponentguide

Kommentarer:

AutoConcept Tipsar

Välkommen till vår blogg. Här lägger vi upp smarta och trygga tips för dig och ditt fordon.

Vad vill du läsa om här? Maila dina önskemål till marketing@autoconcept.se