Topplock

AutoConcept Marknad, 2020-09-18 14:53

Cylinderhuvudet som det också kallas, är den översta delen av motorn och sitter ovanpå själva motorblocket. I topplocket sitter både ventiler, kamaxel och tändstift. Enkelt förklarat kan man säga att det är i topplocket som bilens motorfunktioner börjar och slutar.

Topplocket sitter ovanpå själva motorblocket. Det stänger in bensinånga och luft inne i motorns cylindrar och skickar ut avgaser. Eftersom topplocket utsätts för höga temperaturer under förbränningsprocessen behöver det kylas ner. Det finns två olika typer av nedkylning, vatten eller luft. Luftkylda topplock kyls ned med hjälp av genomströmmande luft och är utrustade med en stor kylfena. Vattenkylda topplock kyls ned med hjälp av vatten, ofta används en blandning av vatten och frostskyddsmedel, som exempelvis kylvätska.

Den nedre delen på topplocket sitter ofta monterad direkt på motorblocket och den övre delen är täcks av en ventilkåpa. Topplockets struktur kan variera beroende på om det är en diesel- eller bensinmotor.

Varningstecken på slitage eller skada på topplock:
  • Effektförlust i motorn
  • Kylvattnet visar temperaturer i det röda området
  • Olja i kylvattnet
  • Man måste fylla på med vatten och olja efter bara kort tid
  • Bilen beter sig märkligt vid kallstart

Topplocket omfattas i våra produktnivåer Guld, Silver, Brons och Bas. Observera att undantag kan finnas i villkoren.

:Så fungerar en bilKomponentguide