AutoConcepts garantier eller försäkringar, vad är nyttan med det?

Av AutoConcept Marknad, den 2020-09-16 10:30

När du köper ett begagnat fordon kanske du har blivit erbjuden en garanti från AutoConcept, eller något annat bolag. Vi förstår att det inte är helt tydligt vad det innebär och varför ska du ha det. Här är allt du behöver veta om våra försäkringar och garantier.

Vad är MBI?

I Europa är denna typ av försäkring redan vanlig, men i Norden är det ännu relativt okänt. Däremot är det många som förknippar MBI med en förlängd garanti, vilket inte är helt korrekt.

MBI står för Mechanical Breakdown Insurance. MBI-försäkringar omfattar kostnaden för oväntade reparationer av mekaniska och elektroniska komponenter i nya och begagnade fordon. Det kan exempelvis vara motor, bromsar, ventiler, kugghjul, cylindrar och mycket mer. En MBI omfattar däremot inte skador orsakade av förare, trafikolycka eller normalt slitage.

I grunden är alla våra produkter MBI-försäkringar, vi har däremot valt att kalla det för reparationsförsäkring. Då det är ett skydd mot just kostsamma reparationer.

Vad är skillnaden mellan en garanti och reparationsförsäkring från AutoConcept?

Våra försäkringar kan idag endast tecknas i samband med ett fordonsköp via en handlare. Du får då en garanti, som tecknas av din fordonshandlare i samband med fordonsköpet. Det är alltså handlaren som utfärdar garantin.

Komponentomfattning och villkor varierar beroende på fordonshandlare, fordonets ålder och körsträcka. När det är ungefär en månad kvar på garantiperioden, får du ett erbjudande om förlängning från oss via brev och e-post. Då har du möjlighet att teckna en reparationsförsäkring till fordonet, i 12 månader i taget. På så sätt kan du fortsatt vara extra skyddad.

I grunden ligger det alltså en reparationsförsäkring under varje garanti. Vi har försäkringar till bil, MC, husvagn, husbil, ATV och snöskoter.

Maskinskadeförsäkring vs. reparationsförsäkring

De flesta känner till maskinskadeförsäkring, som ju också omfattar oförutsedda skador på komponenterna i bilen. Så varför ska du då välja våra reparationsförsäkringar istället, eller som tillägg till maskinskadeförsäkring?

En maskinskadeförsäkring kräver ofta att du har halv- eller helförsäkring hos ditt försäkringsbolag. Den upphör normalt när bilen når en ålder av 8–10 år.

Våra försäkringar har oftast ingen självrisk och går att teckna även på äldre fordon. Om bilen är under 9 år kan du teckna vår nivå Guld som omfattar alla elektroniska och mekaniska komponenter. Det är betydligt mer än alla maskinskadeförsäkringar. Vi har också försäkringsnivåer för bilar upp till 20 år, eller har gått 300 000 km. Omfattningen blir så klart lägre ju äldre fordonet blir – men bättre än att stå helt utan skydd, inte sant?

Fyra bra anledningar att skaffa en garanti eller reparationsförsäkring från AutoConcept

  • Inkluderar fler komponenter än maskinskadeförsäkringen på bilar upp till 9 år. Skyddar dessutom bilen längre än de flesta försäkringsbolag.
  • Ingen eller lägre självrisk.
  • Försäkringen följer med bilen. Den kan med andra ord överföras till en ny ägare om du säljer bilen. Det höjer andrahandsvärdet.
  • Du känner säkert till handlarens skyldighet under de första 6 månaderna, när det gäller skador som fanns innan du köpte bilen. Men fel som kan uppstå veckan efter köpet då? Då kan en garanti från oss vara en riktig räddare i nöden, eftersom vi inte har någon karenstid. Garantin börjar gälla direkt när du rullar ut från handlaren.
Kategori:Tryggare fordonsägare

Kommentarer:

AutoConcept Tipsar

Välkommen till vår blogg. Här lägger vi upp smarta och trygga tips för dig och ditt fordon.

Vad vill du läsa om här? Maila dina önskemål till marketing@autoconcept.se

Prenumerera för uppdateringar