Ny analys visar: Begagnade bildelar är mer klimatsmart

AutoConcept Marknad, 2021-03-02 10:06

Har du någon gång haft din bil inlämnad på en verkstad och fått välja mellan en begagnad del, eller betala extra för att uppgradera till en ny? Detta kan reta upp några. En ny livscykelanalys visar att begagnade delar ger betydligt lägre klimatpåverkan än en ny del.

Har du haft bilen på verkstad och fått en begagnad bildel monterad? Grattis! En ny livscykelanalys, genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Länsförsäkringar visar nämligen att om bilverkstäder använder begagnade reservdelar, istället för nytillverkade bildelar, resulterar det i cirka 75 procent lägre utsläpp och växthusgaser. Och hela 83 procent om bucklan i plåten eller sprickan i plasten repareras.

Det skulle innebära att vi minskar utsläppen med cirka 700 ton varje år, enbart på Länsförsäkringars kunders bilreparationer.

– Resultaten talar sitt tydliga språk, att använda nya reservdelar innebär en betydligt större klimatpåverkan än båda de övriga två sätten att åtgärda skador på bilen, säger Susanne Fagerberg, försäkringsexpert hos Länsförsäkringar.

Att använda nya reservdelar innebär en betydligt större klimatpåverkan. En stor anledning till det, som skillnaden så dramatisk, är råmaterialtillverkningen. Bland annat aluminium är ett av de materialen som bidrar mest.

Så här står det i våra villkor gällande begagnade delar

Vi på AutoConcept har, likt många andra försäkringsbolag, i våra villkor att verkstaden ska använda en begagnad del som utbyte om möjlighet finns. Självklart ska den begagnade delen vara minst likvärdig en ny del. 

Kommentarer:

Något kraftfullt

Berätta med för läsaren

Rubriken och underrubriken visar vad du erbjuder, och formulärets rubrik spikar erbjudandet. Här kan du förklara varför ditt erbjudande så grymt att det är värt att fylla i ett formulär för.

Kom ihåg:

  • Listpunkter är jättebra
  • för att rada upp fördelarna och
  • göra besökarna till leads.

Något kraftfullt

Berätta med för läsaren

Rubriken och underrubriken visar vad du erbjuder, och formulärets rubrik spikar erbjudandet. Här kan du förklara varför ditt erbjudande så grymt att det är värt att fylla i ett formulär för.

Kom ihåg:

  • Listpunkter är jättebra
  • för att rada upp fördelarna och
  • göra besökarna till leads.