Vevaxel

AutoConcept Marknad, 2020-09-18 15:09

Vevaxeln består av flera vevarmar som är anslutna till det så kallade ramlagret. Tillsammans bildar de en cylindrisk stång som fungerar som en axel och genererar en roterande rörelse. Oavsett motortyp, finns det bara en vevaxel i motorn.

Syftet med vevaxeln är att omvandla den linjära rörelsen till en cirkulär rörelse, vilket genererar en rotation. Med hjälp av denna rörelse kan vevaxeln styra rörelserna för andra delar utanför motorn, exempelvis kamrem, koppling och vevaxelremskivan som driver multiremmen.

Multiremmen driver bland annat vattenpumpen, luftkonditioneringens kompressor och generator. På framsidan av vevaxeln sitter kamremskivor och remskiva, medan den bakre änden kallas för en fläns, där svänghjulet är anslutet.

Det är kan vara svårt att se om vevaxeln är skadad. Därför är den utrustad med en positionssensor som är ansluten till bilens dator.

Nära vevaxeln sitter vevaxelgivaren, även kallad vevaxelsensor eller vevaxellägesgivare. Den har som jobb att skicka information om motorns varvtal.

Varningstecken på slitage eller skadad vevaxelgivare:
  • Bilen startar inte
  • Motorlampan på instrumentbrädan tänds
  • Bilen utsätts för upprepade motorstopp

Vevaxelgivaren omfattas våra produktnivåer Guld och Silver. Vevaxeln omfattas i produktnivåer Guld, Silver, Brons och Bas. Observera att undantag kan finnas i villkoren. Det kan förekomma bilmodeller där komponenten kan vara monterad på annat sätt och ha en annan funktion.

:Tryggare fordonsägareSå fungerar en bilKomponentguide